Mindfulness

Heeft u soms ook zo’n last van negatieve gedachten en zinloos gepieker?
Vindt u het moeilijk om te ontspannen?
Stelt u het uit om dingen te doen terwijl u deze eigenlijk wilt aanpakken?
Of wilt u ‘gewoon’ meer van het leven kunnen genieten?
Wellicht is Mindfulness dan iets voor u!mind-full

Wat leert u?

Door middel van Mindfulness leert u op een andere manier omgaan met negatieve gedachten, gevoelens en stress. U ontdekt dat het niet mogelijk is gedachten ‘stil te zetten’, maar dat u wel in staat bent om te stoppen gedachten automatisch aandacht te geven. U leert hoe u gedachten kunt loslaten om weer met beide benen op de grond te staan en in het hier en nu te komen. Hiermee vermindert u de spanning die door gedachten veroorzaakt wordt. Aan de hand van verschillende oefeningen ervaart u hoe het is om doelbewust uw aandacht te sturen, zonder te oordelen, bewust van het huidige moment. Dat is de kern van ‘mindfulness’, ofwel vrij vertaald: ‘aandachtvol bewust-zijn’.

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat deze aanpak leidt tot:
– blijvende vermindering van lichamelijke en psychische klachten
– verminderde kans op terugval na depressie
– verbeterde vaardigheid om u te ontspannen
– verlichting van pijn en verbeterde vaardigheid om met chronische pijn om te gaan
– meer energie en levenslust, verhoging van welbevinden
– beter omgaan met en vermindering van angstklachten
– beter omgaan met stressvolle gebeurtenissen

NRC 21 april 2015

artikeltje uit NRC Handelsblad 21 april 2015

Mindfulness is sinds 1979 ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn (1944), en is gebaseerd op een combinatie van Boeddhistische principes en Westerse kennis over cognitieve psychologie.

Mindfulness in individuele therapie en in een groep

Het is mogelijk dat in individuele therapie oefeningen van Mindfulness worden geïntroduceerd waarmee u uw problemen kunt aanpakken. Uiteraard alleen als dat bij u past. U leert oefeningen in aandacht en concentratie (meditatie), eenvoudige bewegingsoefeningen (yoga) en oefeningen om het bewustzijn in het dagelijks leven te vergroten. Er wordt u uitgelegd hoe gedachteprocessen invloed hebben op beleving van pijn, stress en gevoelens.

U kunt ook in een groep met Mindfulness aan de slag. Het voordeel daarvan is dat u extra intensief leert Mindfulness te integreren in uw dagelijks leven en dat u van elkaars ervaringen kunt leren. U krijgt huiswerk mee om dagelijks één uur thuis te oefenen (met behulp van cd’s / mp3). En in de bijeenkomsten wordt tijd genomen om te leren van elkaars ervaringen.

Deze mindfulness-training (in een groep) wordt niet meer gegeven bij Psychologenpraktijk Doxas.
Op 31 januari kunt u, mits u ervaring heeft met Mindfulness,  hier wel een vervolgcursus doen: de Compassietraining. Meer informatie vindt u hier.

Byron Katie